Priima+ usein kysytyt kysymykset

+ Mitä on pörssisähkö?

Pörssisähkö on tuntihinnoiteltua (spot-hinnoiteltua) sähköä, jonka hinta muodostuu sähkön tukkumarkkinoilla. Hinta määräytyy Nord Poolin sähköpörssissä kullekin tunnille erikseen kysynnän ja tarjonnan mukaan. Sähkön hinta kilpailutetaan päivittäin tukkumarkkinoilla ja on siten aina oikea.

+ Onko kiinteähintainen sopimus edullisempi?

Määräaikaisen ja kiinteähintaisen sähkösopimuksen myyjä joutuu hinnoitteluhetkellä arvioimaan sähkön hintakehitystä useaksi vuodeksi tulevaisuuteen. Samalla myyjän on varmistettava, että hinnassa on mukana sen verran katetta, että jokainen myyty sähkösopimus pysyisi kannattavana koko sopimusajan. Kiinteähintaisissa sopimuksissa sähkönmyyjän marginaalit ovat korkeammat kuin Priimaplus-sopimuksessa, joten sitä kautta kiinteähintainen sopimus voi asiakkaalle olla kalliimpi.

Määräaikaisen sähkösopimuksen haasteena on sopimuksen tekohetken sattuminen juuri halvimpien hintojen aikaan. Oikeaan aikaan tehtynä voi saada sähkönsä edullisesti, mutta korkeiden hintojen aikaan voi joutua sitoutumaan epäedulliseen sopimukseen pitkäksi aikaa. Markkinahinnat voivat muuttua nopeastikin.

Priimaplus-sopimuksessa voit tehdä hintakiinnityksiä lyhyemmille jaksoille kerrallaan ja hajauttaa kiinnitykset ajallisesti pidemmälle aikajaksolle.

+ Onko riski valita pörssisähkötuote, jossa hintaa ei tiedä etukäteen?

Se on totta, että tuntihintoja ei tiedetä pitkälle tulevaisuuteen. Tämän vuoksi Priimaplus on tuntihinnoiteltuna toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jolloin voit tehdä muutoksia sopimukseesi. Priimassa voit kuitenkin varmistaa hinnan etukäteen tekemällä hintakiinnityksiä tuleville hintajaksoille ja vakauttaa sähkönhintaasi yrityksen kannalta sopivalle tasolle.

+ Entä, jos tulee korkeita hintapiikkejä?

Satunnaisten tuntien hintapiikit eivät vaikuta laskutushintaan merkittävästi. Ja saat seuraavan vuorokauden hintapiikeistä tiedon etukäteen, jos olet asettanut spot-hinnalle hintavahdin. Näin voit halutessasi siirtää tai vähentää sähkönkäyttöä kyseisiltä tunneilta.

+ Miten laskutushinta muodostuu?

Sähköenergian hinta muodostuu perusmaksusta, toimitusmaksusta (marginaali), energiamaksusta ja tehtyjen hintakiinnitysten osuutta vastaavasta profiilivaikutuksesta.

Energiamaksun hinta muodostuu seuraavasti:

-Jos asiakas ei ole kiinnittänyt hintaa, sähköenergian hinta määräytyy Nord Poolin tuntikohtaisen Suomen hinta-alueen spot-hinnan mukaisesti. Jos asiakas on kiinnittänyt hinnan esimerkiksi 50 %:sti, puolet sähköenergian tuntikohtaisesta hinnasta määräytyy kiinnityshinnan ja puolet Suomen hinta-alueen spot-hinnan mukaisesti (50 % kiinnitysosuus).

-Jos asiakas on kiinnittänyt hinnan 100 %:sti, sähköenergian tuntikohtainen hinta määräytyy kiinnityshinnan mukaisesti. Jos kiinnitys on tehty kahdessa erässä, kiinnityshinta on tehtyjen kiinnitysten keskiarvo (100 % kiinnitysosuus).

-Jos asiakas on kiinnittänyt hinnan osittain tai kokonaan, hintaan lisätään kiinnitysosuutta vastaava profiilivaikutus.

+ Mikä on profiilivaikutus?

Profiilivaikutuksella on tyypillisesti vähäinen vaikutus energiamaksuun ja jokaiselle asiakkaalle eri suuruinen ja sähkönkäytön ajallisesta vaihtelusta johtuva kustannus. Tyypillisesti asiakasprofiili on yritysasiakkailla välillä 0-0,4 snt/kWh. Profiilivaikutus on sitä suurempi mitä enemmän kulutuksesi painottuu arkipäiviin (klo 7-18).

Profiilivaikutus lasketaan kalenterikuukausittain seuraavasti: asiakkaan toteutuneella sähkönkäytöllä painotetun spot-hinnan keskiarvosta vähennetään vastaavan kalenterikuukauden spot-hinnan aritmeettinen keskiarvo.

+ Miten ja miksi seuraisin hintoja?

Saat tiedoksi seuraavan vuorokauden spot-hintoja asettamalla Live-palvelussa spot-hinnalle hintarajan, jota korkeammat spot-hinnat ilmoitetaan sinulle päivittäin tekstiviestinä tai sähköpostilla. Mikäli mahdollista, kulutusta kannattaa siirtää edullisimmille tunneille.

Lähetämme Priimapostia kerran kuukaudessa. Priimapostissa saat tietoa sähkömarkkinoista ja hintaliikkeistä pidemmällä aikavälillä, mikä auttaa sinua hintakiinnitysten teossa.

Priimaplus-asiakkaana voit valita myös maksuttoman hinnankiinnityspalvelun, jolloin Lännen Omavoima seuraa hintoja ja tekee hintakiinnitykset puolestasi.

Voit seurata kiinnityshintoja asettamalla hintavahdin haluamasi ajanjakson kiinnityshinnalle (hintatarjouksille). Hintavahti valvoo markkinahintojen liikkeitä puolestasi ja saat ilmoituksen tekstiviestillä, kun asettamasi hintaraja on saavutettu tai alitettu.

Voit myös asettaa haluamillesi ajanjaksoille kiinnitysautomaatin. Tällöin ohjelma kiinnittää hinnan puolestasi automaattisesti, kun asettamasi hintaraja on saavutettu tai alitettu. Saat vahvistuksen kiinnityksestä tekstiviestillä ja sähköpostilla.

+ Mitä hintakiinnitys tarkoittaa?

Voit muuttaa haluamasi ajanjakson hinnan kiinteäksi joko osittain (25, 50 tai 75 %) tai kokonaan Live-palvelun antamien hintatarjousten perusteella. Hintakiinnitykset tehdään kolmen kuukauden jaksoissa ja niitä on mahdollista tehdä kaksi vuotta eteenpäin. Näin voit varmistaa hinnan etukäteen tulevaisuuteen tai suojautua esimerkiksi talven mahdollisesti kalliimpia spot-hintoja vastaan.

Priimaplus-asiakkaana voit valita myös maksuttoman hinnankiinnityspalvelun, jolloin Lännen Omavoima seuraa hintoja ja tekee hintakiinnitykset puolestasi.

+ Mitä hinnankiinnityspalvelu tarkoittaa?

Priimaplus-asiakkaana voit säästää aikaasi ja tilata hintakiinnitykset meiltä palveluna veloituksetta. Sähkön hankinnan asiantuntijamme seuraavat markkinoita ja tekevät hintakiinnityksiä puolestasi. Saat ilmoitukset tehdyistä hintakiinnityksistä ja kiinnitykset näkyvät myös Live-palvelussa.

Hintakiinnityksissä on tavoitteena saada mahdollisimman edullinen ja vakaa sähkön hinta pidemmällä aikavälillä. Toimimme vastuullisesti ja turhia riskejä välttäen.

Priimaplus-asiakkaille hinnankiinnityspalvelu on maksuton.

+ Milloin hinta kannattaa kiinnittää?

Kiinnittämisen ajankohdan valitseminen voi tuntua hankalalta. Priimaplus-asiakkaana voit valita maksuttoman hinnankiinnityspalvelun, jolloin Lännen Omavoima seuraa hintoja ja tekee hintakiinnitykset puolestasi.

Mikäli haluat kuitenkin tehdä hintakiinnitykset itse, autamme siinä lähettämällä kuukausittain Priimapostin, missä kerromme sähkömarkkinatilanteesta. Lisäksi voit asettaa hintavahdin ja kiinnitysautomaatin itsellesi sopivalle hintatasolle ja tämän jälkeen ohjelma valvoo hintatasoa ja halutessasi tekee myös kiinnitykset puolestasi.

Voit tehdä hintakiinnityksiä tuleville hintajaksoille heti, kun olet rekisteröitynyt Live-palveluun, vaikka sopimuskausi ei olisi vielä alkanutkaan.

+ Mitä tarkoittaa Live-palvelu?

Kun olet tehnyt Priimaplus-sopimuksen, saat tunnukset Live-palveluun, jossa voit seurata kaikkia hallinnoimiasi sähkönkäyttöpaikkoja yksillä tunnuksilla. Sähkön kulutuksen ja kustannusten lähes reaaliaikaisen seurannan lisäksi voit hallinnoida sopimuksiasi sekä tehdä hintakiinnityksiä.

Live-palvelussa näet voimassa olevat hintatarjoukset tuleville kiinnitysjaksoille. Live-palvelussa voit tehdä hintakiinnityksiä tuleville hintajaksoille heti, kun olet rekisteröitynyt Live-palveluun, vaikka sopimuskausi ei olisi vielä alkanutkaan.

+ Mikä on Priimaposti?

Lähetämme sinulle Priimapostia kerran kuukaudessa sähköpostiisi. Priimapostissa saat tietoa sähkön hintatilanteesta, hyödyllisiä vinkkejä sopimuksesi hallinnointiin sekä tietoa muista sähkönkäyttöön liittyvistä ajankohtaisista asioista. Priimapostista löydät myös edellisen kuukauden toteutuneen kulutuksen ja laskutushinnan.

+ Miten Priiman saa vihreänä?

Sopimusta tehdessäsi voit valita sopimuksellesi vihreän lisäominaisuuden.