Tietoa laskutuksesta

Lännen Omavoima Oy hoitaa sähkönmyynnin laskutuksen lisäksi myös omistajayhtiöidensä Rauman Energia Oy:n ja Vakka-Suomen Voima Oy:n sähkönsiirron laskutuksen. Lännen Omavoima laskuttaa Rauman Energian ja Vakka-Suomen Voiman sähkönsiirron myös siinä tapauksessa, kun asiakkaan sähkönmyyjä on jokin muu kuin Lännen Omavoima.

Lasku lähetetään joko paperilaskuna tai e-laskuna. E-lasku on sähköinen lasku, jonka vastaanotat sähköisesti nettipankkiisi.

Maksuaika on 14 vuorokautta ja viivästyskorko määräytyy korkolain mukaan. Eräpäivä on 23. pvä.

Lindorff Oy huolehtii kaikista sähkölaskun maksamiseen liittyvistä asioista.

Laskutusrytmi

Laskutus tapahtuu jälkikäteen todelliseen kulutukseen perustuen.

Laskutusrytmi määräytyy sähkön vuosikulutuksen mukaan seuraavasti (pääsulakkeet max 3x63 A):

Vuosikulutus

Laskuja vuodessa Laskutusväli Laskutuskuukaudet
alle 10 000 kWh 6 kpl 2 kk

01, 03, 05, 07, 09, 11

yli 10 000 kWh 12 kpl 1 kk joka kuukausi


Kun sähkönkäyttöpaikan pääsulakkeet ovat yli 3x63 A, laskutus perustuu mitattuun sähkönkäyttöön ja laskutusväli on 1 kk.

E-lasku (sähköinen lasku)

E-laskulla laskut suoraan verkkopankkiisi!

E-lasku eli verkkolasku on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja omassa verkkopankissa. E-lasku voidaan lähettää kaikille yksityishenkilöille, joilla on käytössään verkkopankki.

E-lasku on sähköisessä muodossa lähetettävä ja vastaanotettava lasku, jossa on kaikki vastaavat tiedot kuin paperilaskussakin.

Mitä hyötyä E-laskusta?

E-laskun käyttö on ympäristöystävällinen sekä turvallinen tapa maksaa laskut

  • maksaminen on helppoa ja nopeaa
  • kaikki tiedot ovat E-laskussa valmiina, sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä lasku maksuun
  • pääset eroon paperilaskuista
  • voit ottaa laskut vastaan ajasta ja paikasta riippumatta
  • verkkopankissasi laskut pysyvät järjestyksessä eivätkä häviä, kun ne tulevat suoraan verkkopankkiisi
  • laskut arkistoidaan sähköisesti, joten voit halutessasi tallentaa ne tietokoneellesi sekä tarvittaessa tulostaa paperille

Miten saan kuluttaja-asiakkaana E-laskun käyttööni?

E-lasku on maksuton palvelu, johon voivat siirtyä kaikki asiakkaamme, jotka käyttävät laskujen maksuun verkkopankkia. Jos haluat ottaa E-laskun käyttöösi, tee e-laskusopimus verkkopankissasi. Paperilaskua maksaessasi voit muuttaa seuraavan laskun toimitustavaksi E-laskun. Valitse laskuttajaksi Lännen Omavoima Oy. Kun olet valinnut maksutavaksi E-laskun, paperilaskua ei enää tule.

Lisätietoa e-laskusta Finanssialan keskusliiton sivuilta www.e-lasku.info/

Laskun maksaminen ja perintä

Lindorff Oy hoitaa Lännen Omavoiman maksumuistutukset ja perinnän. Lindorff Oy huolehtii 2.4.2013 alkaen kaikista sähkölaskun maksamiseen liittyvistä asioista:

  • maksuajan pidennykset
  • suoritusselvitykset
  • perintäasiat
  • laskukopiot (mikäli alkuperäinen lasku on jostain syystä kadonnut)

Edellä mainituissa laskun maksamiseen liittyvissä asioissa ota yhteys Lindorffin asiakaspalveluun:

  • puhelimitse (02) 2700 390 (ma-pe klo 8-20, la klo 10-15)
  • vekkopalvelu pankkitunnuksilla, chat ja muut sähköiset palvelu www.lindorff.fi/kuluttajalle
  • Lindorffin ylläpitämältä www.maksumyohassa.fi -sivustolta voi tarkistaa mm. perinnän etenemisen vaiheet

Maksumuistutuksen kääntöpuolelta löydät, mitä laskua maksumuistutus koskee. Mikäli maksuvaatimus koskee ainoastaan korkoa ja kuluja, maksuvaatimukseen ei tulostu erittelyä alkuperäisestä laskusta.

Mikäli sähkölasku jää maksumuistutuksista huolimatta maksamatta, sähköjakelu voidaan keskeyttää sähköntoimitusehtojen mukaisesti. Asiakas maksaa katkaisusta aiheutuvat lisäkustannukset ja katkaisu- ja kytkentämaksut määräytyvät verkkoyhtiöiden palveluhinnastojen mukaan.

Näin luet sähkölaskua

Koostimme sähkölaskun lukuohjeen tänne. Voit myös ladata tulostettavan version:

Sähkölaskun lukuohjeen tulostettava versio (PDF)